Våra varumärken, del 5 - LOF Defence Systems

Våra varumärken, del 5 - LOF Defence Systems


Efter att polishunden Quanto sköts till döds när han jagade en misstänkt person 2013, satte utvecklingsarbetet med att ta fram ett kroppsskydd för hundar igång. Flera anställda på LOF hade någon form av personlig relation till Quanto och/eller hans förare, och utvecklingsarbetet blev snabbt en hjärtfråga för företaget. Ett grundkriterium i arbetet var att kroppsskyddet skulle vara så lätt, smidigt, luftigt och svalt, att en hund skulle kunna ha på sig det under ett helt arbetspass. Detta är extra viktigt då det ofta är bråttom när hunden ska ut ur bilen och sätta igång sitt arbete. En annan aspekt är så klart att hunden inte ska bli överhettad, därför valde man även att lägga till ett värmereglerande material - samma som används i LOFs kroppsskydd för människor, nämligen Outlast Thermal Management Systems™.

Resultatet av arbetet blev K9 StreetFighter Vest. LOF valde att anamma samma principer som används vid tillverkningen av kroppsskydd för människor. Dvs ett kroppsskydd som primärt skyddar vitala organ, samtidigt som det är minimalistiskt i sin design. Detta gör kroppsskyddet lätt och luftigt, och uppfyller därmed även kriteriet att det ska kunna sitta på hunden under ett helt arbetspass.En annan fördel med StreetFighter, är att kroppsskyddet enkelt kan plockas i och ur västen. Vill du bara använda västen som den är, så går det alldeles utmärkt. Du har då en riktigt bra sele/väst till hunden, StreetFighter levereras med tunna paneler som ger hunden flythjälp om den hamnar i vatten. Behöver du kroppsskydd så lägger du enkelt till det, du har då även flexibiliteten att kunna växla mellan kroppsskydd eller inte. Värt att notera är att även kroppsskyddet ger flythjälp om hunden hamnar i vatten, det tynger inte ner hunden.

Se de inslagen nedan där StreetFighter uppmärksammas, och lyssna till LOFs Duncan Horner berätta mer om bakgrunden och utvecklingsarbetet till StreetFighter. Det ena inslaget går tyvärr inte att bädda in, men klicka på länken så öppnas klippet i ett nytt fönster.

Det är inte Quanto på omslagsbilden till denna blog post.